یک برنامه حاوی قسمت های زیر است .
1 . معرفی فضای نام . ( Namespace declaration )
2 . کلاس . ( class )
3 . متدها . ( methods )
4 . ویژگیها ( attributes )
5 . متد اصلی . ( Main method )
6 . عبارات و اصطلاحات . ( Statements and Expressions )
7 . توضیحات . ( Comments )
-------------------------------
یک نمونه برنامه که فقط عبارت ( Hello World ) را نمایش می دهد . ( این برنامه از نوع کنسول می باشد )
- خط اول برنامه ( using System ) است که کلید واژه ای است برای وارد کردن فضای نام سیستم به برنامه .
- خط دوم معرفی یک فضای نام است . فضای نام مجموعه ای از کلاس ها ست .
- خط سوم معرفی کلاس (HelloWorld) است . کلاس ها عموما دارای چندین متد می باشند . متدها رفتار کلاس را مشخص می کنند . در اینجا کلاس (HelloWorld) دارای متد (Main) یعنی متد اصلی برنامه می باشد.
- خط چهارم بیان متد (Main) است . متد (Main) جایی است که تمام برنامه های (#C) از آنجا شروع می شود .
- خط پنجم (/* --------- */) یک (Comments) یا توضیح است که کمپایلر آن را نادیده می گیرد .
- درخط ششم که در واقع رفتار متد (Main) را نشان می دهد ، (WriteLine) پیام (Hello World) را روی صفحه نمایش می دهد .
- در خط هفتم که شامل رفتار دیگری از متد (Main) است ، (ReadKey) باعث جلوگیری از بسته شدن سریع برنامه پس از اجرا می شود و برنامه را منتظر فشرده شدن کلیدی توسط کاربر نگه می دارد .
تذکر : تمام (statements) باید با یک ( ; ) به پایان برسند.
*** برخلاف جاوا نام برنامه می تواند با نام کلاس متفاوت باشد.
using System; namespace HelloWorldApplication
{ class HelloWorld { static void Main(string[] args)
{ /* my first program in C# */ Console.WriteLine("Hello World"); Console.ReadKey(); } } }