مواقعی پیش می آید که شما در برنامه خود تکست باکسی دارید که کاربر باید فقط عدد وارد نماید و در صورتی که غیر از عدد چیز دیگری وارد نماید برنامه دچار مشکل خواهد شد و اگر به همین شکل باقی گذاشته شود کاربران تمایلی به کار با این برنامه از خود نشان نمی دهند و سراغ برنامه های دیگری می روند . برای جلوگیری از چنین حالتی باید بشکل زیر عمل کرد.
using System;
using System.Windows.Forms;
namespace WindowsFormsApplication6_tryparse
{ public partial class Form1 : Form
{ public Form1()
{ InitializeComponent(); }
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{ string text1 = textBox1.Text ;
int num1;
bool test = int.TryParse(text1, out num1);
if (test == false)
{ MessageBox.Show("لطفا فقط عدد وارد نمائید "); }
else
{ MessageBox.Show("عدد شما "+ text1.ToString() +"می باشد"); }
} } }
می توانید فایل پروژه را از اینجا دانلود کنید.
یک برنامه حاوی قسمت های زیر است .
1 . معرفی فضای نام . ( Namespace declaration )
2 . کلاس . ( class )
3 . متدها . ( methods )
4 . ویژگیها ( attributes )
5 . متد اصلی . ( Main method )
6 . عبارات و اصطلاحات . ( Statements and Expressions )
7 . توضیحات . ( Comments )
-------------------------------
یک نمونه برنامه که فقط عبارت ( Hello World ) را نمایش می دهد . ( این برنامه از نوع کنسول می باشد )
- خط اول برنامه ( using System ) است که کلید واژه ای است برای وارد کردن فضای نام سیستم به برنامه .
- خط دوم معرفی یک فضای نام است . فضای نام مجموعه ای از کلاس ها ست .
- خط سوم معرفی کلاس (HelloWorld) است . کلاس ها عموما دارای چندین متد می باشند . متدها رفتار کلاس را مشخص می کنند . در اینجا کلاس (HelloWorld) دارای متد (Main) یعنی متد اصلی برنامه می باشد.
- خط چهارم بیان متد (Main) است . متد (Main) جایی است که تمام برنامه های (#C) از آنجا شروع می شود .
- خط پنجم (/* --------- */) یک (Comments) یا توضیح است که کمپایلر آن را نادیده می گیرد .
- درخط ششم که در واقع رفتار متد (Main) را نشان می دهد ، (WriteLine) پیام (Hello World) را روی صفحه نمایش می دهد .
- در خط هفتم که شامل رفتار دیگری از متد (Main) است ، (ReadKey) باعث جلوگیری از بسته شدن سریع برنامه پس از اجرا می شود و برنامه را منتظر فشرده شدن کلیدی توسط کاربر نگه می دارد .
تذکر : تمام (statements) باید با یک ( ; ) به پایان برسند.
*** برخلاف جاوا نام برنامه می تواند با نام کلاس متفاوت باشد.
using System; namespace HelloWorldApplication
{ class HelloWorld { static void Main(string[] args)
{ /* my first program in C# */ Console.WriteLine("Hello World"); Console.ReadKey(); } } }
برنامه هایی که ما می نویسیم معمولا یک خروجی دارند که باید آنها را ببینیم جهت نمایش خروجی از امکاناتی مانند تکست باکس ، لیبل ، مسیج باکس ، لیست باکس ، پیکچر باکس و غیره استفاده می شوند.
خروجی ها در سی شارپ قادر به نمایش رشته ( string ) می باشند یعنی کاراکترهایی که ارزش عددی ندارند. پس بنابر این در یک برنامه پس از انجام کلیه محاسبات ریاضی بر روی اعداد و ارقام موجود ، برای به نمایش درآوردن آنها برای کاربر لازم است تا ابتدا آنها را به نوع استرینگ تبدیل کنیم .
در مثال پایین مقدار عددی Y که از نوع int می باشد برای به نمایش در آمدن در یک تکست باکس به کمک متد
() ToString. ابتدا به رشته تبدیل شده .
int Y = 8 ;
textBox1.Text = Y.ToString();
بخاطر نداشتن این نکته در برنامه نویسی برای شما مشکل ساز خواهد بود .