به کمک این نرم افزار می توانید با داشتن مختصات سه رأس یک مثلث مساحت آن را بدست آورید.
روش دسترسی به اعضای یک کلاس عمومی (Public) در سیشارپ
آیا تا حالا فکر کردید چطور میتونید به اطلاعات یه کلاس عمومی در سیشارپ دسترسی پیدا کنید؟ بیایید با یه روش ساده و کاربردی این موضوع رو کشف کنیم! اما قبلش یه نکته مهم: وقتی یه کلاس رو با کلیدواژه public تعریف میکنید، اعضای عمومی اون نهتنها توی همون کلاس، بلکه حتی توی کلاسهای دیگه هم قابل دسترسی میشن. این یعنی آزادی عمل بیشتر برای شما!
برای شروع، یه کلاس ساده به اسم Person رو در نظر بگیرید:
public class Person
{
public string Name = "Reza"; // یه فیلد عمومی از نوع رشته
public int Age = 57; // یه فیلد عمومی از نوع عدد صحیح
}
این کلاس عمومی دو تا فیلد داره: Name که یه رشتهست و Age که یه عدد صحیح. حالا چطور میتونیم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم؟ خیلی سادهست! کافیه یه نمونه (Object) از این کلاس بسازیم و از طریق اون به اعضای عمومی کلاس دست پیدا کنیم. بذارید با یه مثال عملی ببینیمش:
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
Person person = new Person(); // ساخت یه نمونه از کلاس Person
label1.Text = person.Name + " / " + person.Age.ToString() + " - Public class (Person)";
}
چی شد توی این کد؟
با new Person() یه نمونه به اسم person از کلاس Person ساختیم.
از طریق person.Name و person.Age به فیلدهای عمومی دسترسی پیدا کردیم.
این مقادیر رو با یه خط تیره و متن اضافی توی یه لیبل نشون دادیم.
وقتی دکمه رو بزنید، خروجی روی لیبل اینجوری میشه:
Reza / 57 - Public class (Person)
روش دسترسی به اعضاء یک کلاس
می دانیم در صورتی که یکی از اعضاءکلاس بصورت خصوصی ، محافظت شده و یا مثلا داخلی تعریف شده باشد نمی توانیم به آن عضو دسترسی داشته باشیم پس راه حل چیست؟
برای روشن شدن روش دسترسی به تمام اعضاء کلاس که به دلیل تعیین کننده گان سطوح، غیر قابل دسترسی شده اند می توانید به کدهای مقابل نگاهی بیادازید.
در کد بالا همآنطوری که می بینید در کادر آبی رنگ یک کلاس با سطح دسترسی خصوصی داریم که در حالت عادی نمی توانیم به تنها عضو آن دسترسی داشته باشیم . برای انجام اینکار باید ابتدا شبیه کادر زرد رنگ یک نمونه از این کلاس را بسازیم و سپس شبیه کادر سبز رنگ یک متد عمومی تعریف کرده که بتواند به تنها عضو کادر آبی دسترسی داشته باشد و آن را برگرداند. در انیجا دیگر کار تمام است ما می توانیم مثلا در رویداد یک کلید ابتدا از کلاس اصلی یک نمونه ساخته و به کمک آن به کادر سبز رنگ دسترسی پیدا کرده و آنچه را برمی گرداند دریافت کنیم . محتوایی که به اینصورت بدست می آید مقدار priint است که در حالت عادی به آن دسترسی نداشتیم یعنی مقدار 6.