دانلود نرم افزار - آموزش سی شارپ
دانلود نرم افزار - آموزش سی شارپ

دانلود نرم افزار - آموزش سی شارپ

دانلود فیلم آموزشی سی شارپ

 در این پست 17 کلیپ آموزشی از سی شارپ وجود دارد که شما می توانید آنها را از اینجا دانلود کنید .

جلوگیری از ورود حروف الفبا در تکست باکس

          مواقعی پیش می آید که شما در برنامه خود تکست باکسی دارید که کاربر باید فقط عدد وارد نماید و در صورتی که غیر از عدد چیز دیگری وارد نماید برنامه دچار مشکل خواهد شد و اگر به همین شکل باقی گذاشته شود کاربران تمایلی به کار با این برنامه از خود نشان نمی دهند و سراغ برنامه های دیگری می روند . برای جلوگیری از چنین حالتی باید بشکل زیر عمل کرد.

using System;
using System.Windows.Forms;
namespace WindowsFormsApplication6_tryparse
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {              InitializeComponent();             }
        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            string text1 = textBox1.Text ;
            int num1;
            bool test = int.TryParse(text1, out num1);
            if (test == false)
            { MessageBox.Show("لطفا فقط عدد وارد نمائید "); }
            else
 { MessageBox.Show("عدد شما "+ text1.ToString() +"می باشد"); }
        }
    }
}

می توانید فایل پروژه را از اینجا دانلود کنید.

اجزاء یک برنامه سی شارپ

یک برنامه حاوی قسمت های زیر است .

1 . معرفی فضای نام . ( Namespace declaration )

2 . کلاس . ( class )

3 . متدها . ( methods )

4 . ویژگیها ( attributes )

5 . متد اصلی . ( Main method )

6 . عبارات و اصطلاحات . ( Statements and Expressions )

7 . توضیحات . ( Comments )

-------------------------------

یک نمونه برنامه که فقط عبارت (  Hello World  )  را نمایش می دهد . ( این برنامه از نوع کنسول می باشد )

- خط اول برنامه ( using System ) است که کلید واژه ای است برای وارد کردن فضای نام سیستم به برنامه .

- خط دوم معرفی یک فضای نام است . فضای نام مجموعه ای از کلاس ها ست .

- خط سوم معرفی کلاس (HelloWorld) است . کلاس ها عموما دارای چندین متد می باشند . متدها رفتار کلاس را مشخص می کنند . در اینجا کلاس (HelloWorld) دارای متد (Main) یعنی متد اصلی برنامه می باشد.

- خط چهارم بیان متد (Main) است . متد (Main) جایی است که تمام برنامه های (#C) از آنجا شروع می شود .

- خط پنجم (/* --------- */) یک (Comments) یا توضیح است که کمپایلر آن را نادیده می گیرد .

- درخط ششم که در واقع رفتار متد (Main) را نشان می دهد ، (WriteLine) پیام (Hello World) را روی صفحه نمایش می دهد .

- در خط هفتم که شامل رفتار دیگری از متد (Main) است ، (ReadKey) باعث جلوگیری از بسته شدن سریع برنامه پس از اجرا می شود و برنامه را منتظر فشرده شدن کلیدی توسط کاربر نگه می دارد .

تذکر : تمام (statements) باید با یک ( ; ) به پایان برسند.

*** برخلاف جاوا نام برنامه می تواند با نام کلاس متفاوت باشد.

using System;

namespace HelloWorldApplication 
{
class HelloWorld { static void Main(string[] args)
 
{ /* my first program in C# */ Console.WriteLine("Hello World"); Console.ReadKey(); } } }
 

نمایش متغیرها در خروجی

برنامه هایی که ما می نویسیم معمولا یک خروجی دارند که باید آنها را ببینیم جهت نمایش خروجی از امکاناتی مانند تکست باکس ، لیبل ، مسیج باکس ، لیست باکس ، پیکچر باکس و غیره استفاده می شوند.

خروجی ها در سی شارپ قادر به نمایش رشته  ( string  ) می باشند یعنی کاراکترهایی که ارزش عددی ندارند. پس بنابر این در یک برنامه پس از انجام کلیه محاسبات ریاضی بر روی اعداد و ارقام موجود ، برای به نمایش درآوردن آنها برای کاربر لازم است تا ابتدا آنها را به نوع استرینگ تبدیل کنیم .

در مثال پایین مقدار عددی  Y که از نوع int می باشد برای به نمایش در آمدن در یک تکست باکس به کمک متد

() ToString. ابتدا به رشته تبدیل شده .

   int   Y =   8 ;

textBox1.Text = Y.ToString();

بخاطر نداشتن این نکته در برنامه نویسی برای شما مشکل ساز خواهد بود .